5. huhtikuuta 2010

PPK:n tottis ja ilmaisutreeniä

Nyt on liian väsynyt kirjoittamaan pitkää stooria. Parin tunnin yöunien jälkeen heräsin kolmen aikaan ihan pirteänä enkä saanut enää unta. Viimeisen kerran katsoin kello puoli seitsemältä ja kymmeneltä soitti jo kello. Päikkäreitä ei ole kerennyt ottamaan ja ehkä ihan hyvä niin, jospa vaikka ensi yönä saisi nukuttua kunnolla. Vuorokausirytmiä ei ole tullut käännettyä kunnolla pääsiäislomalla.

Päivällä käytiin nopsaan Ruutanassa ja neljältä oli PPK:n treenit. Aloitettiin tottiksella ja taas sillä ihanalla seuraamisella. Nyt otettiin taas lelu käyttöön ja ai että Tyson tykkäsi. Oli ihan erilainen kiilto silmissä ja intoa. Itsekin koitin olla aktiivinen ja tehdä yllätyskäännöksiä. Vieläkin saisi tehdä nopeammin käännöksiä, sillä pari metriä käännöksen jälkeen menee tosi hyvin ja sitten Tyson lähtee poikittamaan. Eli vieläkin nopeammin ylläreitä.

Toisena juttuna päätin ottaa meidän murheenkryyniä, eli liikkeestä maahanmenoa. Se oli jo lähes koevalmis viime kesänä, eka liike mikä oli jo todella pitkällä ja varmalla pohjalla. Varmaan olen tehnyt sitä liian usein ja liian monta kertaa treeniä kohden, sillä maahanmeno on kokenut inflaation ja pahan sellaisen. Tänään kun näytin meidän menoa, niin ai että mua otti päähän. Tyson käänsi päänsä aina muualle kun sanoin "down" ja oli kuin ei kuulisi mitään. Houkuttelin lelulla ja korostin vielä itse menemällä kyykkyyn yms.. niin ei. Etupää saattoi mennä maahan, mutta pyrstö oli pystyssä tai jos todella meni maahan niin hyyyyvin hitaasti eikä todellakaan ekalla käskyllä, ei kyllä tokallakaan. Päädyttiin siihen tulokseen, että Tyson testaa mua. Siitä näkee niin selvästi, että se kyseenalaistaa mun käskyn. Olen varmasti mokannut sillä, että en ole vaatinut loppuun asti maahanmenoa, vaan olen vapauttanut ja ottanut liikkeen uudelleen. Tyson on oppinut, että maahan ei tarvitsekaan mennä. Otettiin pienet pakotteet käyttöön, jos haahuili niin nyppäsin hihnasta (saatiin ketjupanta lainaan) ja maahan-käskystä mentiin loppuun asti vaikka sitten pakotteella avustaen. Tämän jälkeen kun palkkasin, niin Tyson veti taas ylikierrokset ja härppi hihaa ja hyppi vasten. Kunnon kielto ja nyppäisy hihnasta. Mitä teki Taikku? Häntä pystyssä silmät kiiluen antoi eleen että peli ei ole vielä loppunut. Tuula on sanonut tästä jo aiemmin, että Tysonin kanssa tullaan vielä taistelemaan jonkin aikaa, sillä poika ei ole mikään pehmeä poika vaan juuri sellainen asioita kyseenalaistava teinipoika joka testaa että onkohan mun pakko sittenkään totella vai pääsisikö tästä jotenkin vähemmällä vaivalla.

Ilmaisutreeneillä jatkettiin tottiksen jälkeen. Tysonin kanssa ei ole vielä ilmaisuja aloitettu. Rullalle se täytyy opettaa, sillä poitsu ei hauku. Lelujen tuonnin olen nyt saanut opetettua ja se osoittautuikin hyvin opituksi tänään. Ensin Tuula härnäsi irtorullalla ja Tyson oli ihan pihalla. Ei tarrannut kiinni vaan seuraili vaan innoissaan siinä vieressä. Pyysin sitten laittamaan rullan maahan, sillä Tyson on aina hakenut maassa olevaa lelua. "Ota" käskyllä rulla napattiin suuhun ja tuotiin mulle käteen asti. Olin ihan että "woooow! Se toi sen!" Tyson oli pitkässä liinassa kiinni jos se vaikka päättäisi lähteä huitelemaan ympäri kenttää, mutta se tuli aina suoraa mun tykö. Kolme rullan hakua Tuulalta ja kolme Kirsiltä. Joka kerta rulla oli maassa maalimiehen vieressä. Vielä joutui toistamaan useamman kerran käskyn ja osoittamaan rullaa, mutta eiköhän se tästä lähde hyvin sujumaan nyt kun hoksattiin asia. Ihan kentällä otettiin tämä harjoitus niin että maalimies oli meistä muutaman metrin päässä näkösällä ja tehtiin kunnon lähetys. Sitten ota ota ota... käskyillä rulla suuhun ja isoilla kehuilla takaisin minun tykö. Hieno Taiska! Ei olis kyllä vielä muutama kuukausi sitten uskonut, että se joskus tuo mulle jotain, ajattelin että yhtä vaikeaa on saada Tyson haukkumaan kuin tuomaan mulle leluja tai muita tavaroita. Jotain tulosta ollaan saatu aikaiseksi kotona :o) Nyt pitää hommata omat letkun pätkät, että päästään treenaan lisää. Ilmoitin jo Juhikselle, että meidän pitää mennä treenaamaan ja piste. Vastalauseita ei oteta vastaan. Kyllä Taikusta vielä rullakoira tehdään!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti